2019. február 12., kedd

Első kovászos kenyerem

A hétvégén részt vettem egy kovászos kenyér sütési workshopon ( lánykori nevén tanfolyamon).
Már sokszor hallottam a kovászos kenyerekről, amik nem tartalmaznak élesztőt, sem egyéb hozzáadott adalékanyagot, de még soha nem volt merszem kipróbálni, hogy milyen is lehet egy ilyent sütni. Meg vagyok elégedve magammal :)
 Hozzávalók: 60 dkg liszt, 40 dkg víz, 2,5 dkg só, 25 dkg élő kovász. A menete hasonló az élesztős kenyér sütéséhez, kis csavarokkal. :) A dagasztás előtt és mielőtt a kovászt hozzáadjuk, szükséges egy un. autolízis folyamat még. Ez gyakorlatilag annyit tesz, hogy összegyúrjuk a lisztet a vízzel és eldolgozzuk, hogy ne legyenek benne száraz részek. Aztán hagyjuk pihenni. Ezt követően kerül bele a kovász és a legvégén a só. Utána hagyjuk kelni 45 percig, majd az első finom hajtogatást elvégezzük, ez az un boríték formára való hajtogatás. Utána ismét pihen a tésztánk, majd következik a laminálás, ami gyakorlatilag kétszer hármas hajtást jelent. A laminálás előtt töltjük meg a tésztánkat, ha ízesített kenyeret szeretnénk. Nagyon sok változat lehetséges, sima magvas, vagy diós-aszalt szilvás, vagy mákos-vörös áfonyás, vagy aszalt paradicsomos-olívás, nekem most töpörtyűs-hagymás lett. Aztán formázzuk a kenyerünket egyszer, majd másodszor is, de ilyenkor már óvatosan bánjunk vele, hogy a kis buborékok bent maradjanak a tésztában. Én most hideg kelesztéssel csináltam, azaz 20 órán át volt letakarva hidegben. Aztán kisütöttem először 230 fokos sütőben, vízgőzben, majd 20 perc elteltével kivettem a vizet és szárazon sütöttem tovább 25 percig. Szép lett :)

Nincsenek megjegyzések: